ads
ads
ads
رئيس مجلس الادارة رجــب ر ز ق
رئيس التحرير سامي خليفة
ads

"السيسي وفيلم الممر.. إشادة وتوصيات".. الرئيس وجه رسائل هامة للأبطال.. وهذه أبرز مطالبه

الأحد 13-10 - 01:26 م
العربية نيوز
شاهد الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم الأحد، لقطات من فيلم «الممر»، والتي تم عرضها خلال مشاركته في الندوة التثقيفية الحادية والثلاثين للقوات المسلحة.

ويشهد الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم الأحد، الندوة التثقيفية الحادية والثلاثين للقوات المسلحة، بمركز المنارة، تحت عنوان «أكتوبر..إرادة وتحدي».

ووجه الرئيس عبدالفتاح السيسي، الشكر لأبطال وصناع فيلم الممر، مؤكدًا: "بشكركم وبقول الفيلم كانت رسالة جميلة جدًا للمصريين كلهم والآداء لكل من شارك كان يعكس روح مصرية بتتكلم حتى لو كان بيتكلم باسم غير المصريين".

وقال الرئيس السيسي، خلال كلمته بالندوة التثقيفية الـ31 للقوات المسلحة، بمناسبة الذكرى الـ46 لانتصارات أكتوبر، اليوم الأحد: "الفيلم زي ما قولتوا وأنا معاكم الحقيقة الآداء ده سواء كان القصة وهي حقيقية أو الآداء اللي عكستوا بيه كل شرائح المجتمع المصري وروححها تجاه بلدها".

وتابع الرئيس السيسي: "التأثر الكبير إنكم عيشتوا الشباب اللي محضرش الحرب الفترة دي".

وحضر أبطال الفيلم الندوة التثقيفية الـ31 للقوات المسلحة اليوم الأحد، بمناسبة الذكرى الـ46 لانتصارات أكتوبر، ومن بينهم: أحمد عز، ومحمد فراج، هند صبري، أحمد رزق، أحمد صلاح حسني.

وقال الرئيس السيسي: "الفيلم كان رسالة جميلة، والأداء من كل من شارك كان أداء يعكس روحا مصرية.. الفيلم زي ما قلت سواء على مستوى الأداء أو القصة عكس كل شرائح المجتمع في مصر في الوقت دا وروحها، ووصلتوا لنا وللشباب اللي مشافوش وعاشوا الفترة دي التأثر الكبير اللي حصل".

وأضاف الرئيس: "أتصور للمخرجين والمنتجين أن التجربة قابلة للتكرار وشفتم حالة الالتفاف حول مصر، وفي ظل ما نشاهده في المنطقة ومحاولة سلب آمال وعقول شبانا، فعلى الأقل كل 6 شهور فيلم يفكر الناس إن الدولة والشعب صلب".

وأشاد الرئيس عبدالفتاح السيسي، بدور الفنان محمد فراج الذي جسد الجندي الصعيدي "هلال" في فيلم "الممر"، وقال الرئيس السيسي: "بفكر الناس إن فيه دولة وشعب صلب، كان فيه ناس مستعدة وجاهزة، الصعيدي اللي بيقول أوريهم إن أنا واقف". وأضاف: "صحيح ده رمز لشجاعة المصري اللي أبدًا لا يتخاذل قدام أي تحدي".

وجسد الفنان محمد فراج شخصية الجندي "هلال" في فيلم الممر. وخلال أحد المشاهد، وقف ممسكًا ببندقيته ويحاول قنص طائرة إسرائيلية تمر من فوقه، فشاهده الضابط "نور" وطالبه بعدم تكرار هذا الموقف حتى لا يتم استهدافه، فرد الجندي هلال: "المهم إن اللي في الطيارة يكون شافني وأنا واقف قدامه مايخافشي وهيروح يبلغ زمايله إن المصريين مش جُبنة واقفين مستنينا ومش هايبينا وده سلونا في الصعيد سعادتك تقف لغريمك عينك في عينه ويبقي عارف إنك هتاخد بتارك مهما طال الزمن".

وكانت شخصية محمد فراج بالفيلم مسار حديث مواقع التواصل بعد عرضه.

تعليقات Facebook

تعليقات العربية نيوز

ads
ads
ads
ads
ads

استطلاع الرأى

أي الأندية ستنجح مع مدربها الجديد في الموسم المقبل؟

ads
ads